1111


تاریخ : 19 جولای 2012
کد خبر: 2265


به مناسبت فرارسيدن شهر الله الاعظم و ماه ضيافة الله‏

 

حضرت امام خمینی(ره):ترك معاصى از آداب اوليه روزه است‏

  ماه شعبان؛ مقدمه ورود به ماه مبارك‏ :  ماه شعبان، مقدمه است براى ماه مبارك رمضان كه مردم مهيا بشوند براى ورود در ماه مبارك رمضان و ورود در «ضيافةالله». شما وقتى كه مى‏خواهيد به مهمانى برويد، خودتان را يك وضع ديگرى درست مى‏كنيد، لباس تغيير مى‏دهيد و يك طور ديگرى وارد مى‏شويد. ماه شعبان براى اين است كه همان مهيابودنى كه مى‏خواهيد (به) مهمانى برويد، خودتان را مهيا مى‏كنيد و سر و ظاهرتان را، سر و صورتتان را قدرى فرق مى‏گذاريد با آن وقتى كه در خانه هستيد.(1)

   «مناجات شعبانيه»؛ مقدمه آمادگى ماه مبارك‏

 اين ادعيه در ماه مبارك رجب و خصوصاً در ماه مبارك شعبان، اينها مقدمه و آرايشى است كه انسان به حسب قلب خودش مى‏كند براى اين‏كه مهيا بشود برود (به) مهمانى خدا.(2)

 در اين ماه شعبان با «مناجات شعبانيه» كه از اول تا آخر اين ماه دستور خواندن آن وارد شده، خداى تبارك و تعالى را هيچ مناجات كرديد و از مضامين عالى و آموزنده آن در ايمان و معرفت بيشتر نسبت به مقام ربوبيت استفاده نموديد؟ اين مناجات در حقيقت مقدمه‏اى جهت تنبه و آمادگى انسان براى پذيرش وظايف ماه مبارك رمضان مى‏باشد و شايد براى اين باشد كه به انسان آگاه ملتفت، انگيزه روزه و ثمره پر ارج آن‏را تذكر دهد.(3)

   «اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ…»

 اكنون در آستانه شهر اللَّه و مقام ضيافت اللَّه هستيم و من خود اقرار دارم كه لايق اين ضيافت نيستم. شهر شعبان المعظم كه شهر امامان است، در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستيم مهيا كنيم براى شهر اللَّه. دعاها را گاهى با لقلقه لسان خواندم و از آنها چيزى حاصل نشد، در اين آخر شهر عرض مى‏كنم: «اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فيِما مَضى‏ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِيما بَقِىَ مِنهُ».(4) 

  ماه‏هاى رمضان مى‏آيد و مى‏رود

 ماه‏هاى رمضان مى‏آيد و مى‏رود و ماه‏ها يكى پس از ديگرى، عمرها هم مى‏رود (و) آنچه باقى مى‏ماند، صفحات اعمال شما است كه در قلب شما ثبت است و شايد نامه عمل هم همان باشد.(5) (آرى) ماه مبارك رمضان نزديك شد.(6) قدرى از حال غفلت بيدار شو و در امر خود تفكر كن و صفحه اعمال خود را نگاه كن و بترس از آن‏كه اعمالى را كه به خيال خودت، عمل صالح است – از قبيل نماز و روزه و حج و غير آن – (ولى) خود اينها اسباب گرفتارى و ذلتت در آن عالم شوند.(7)

   فرق ضيافةالله با ديگر ضيافتها

 در يك حديث است كه پيغمبر اكرم(ص) فرمودند كه ماه رمضان آمد و اقبال كرد. در ضمنش مى‏فرمايند: «دعيتم الى ضيافة الله». ضيافت‏هاى خدا با ضيافت‏هاى مردم فرقش اين است كه وقتى يك اشخاصى شما را به يك مهمانى دعوت بكنند، وقتى برويد در آن مهمانى، به حسب فراخور حال، يك چيزهايى براى خوردنى و يك چيزهايى براى تفريح و اين چيزها است، (اما) ضيافت خدا در ماه رمضان، يك شعبه‏اش روزه است، آن، ضيافت خدا است، و يك كار مهمش كه مائده غيبى و آسمانى است، قرآن است. شما دعوت شده‏ايد به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان، مهمان خدا هستيد. مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اين‏كه روزه بگيريد. اين راه‏هايى كه به دنيا باز است و شهوات و اين‏ها را سد كنيد تا مهيا بشويد براى «ليلةالقدر».(8)

   مرتبه مادى ضيافت اللَّه‏

 ضيافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از اين است كه ما را پرهيز بدهد از تمام شهوات دنيوى. اين مرتبه مادى ضيافت اللَّه است كه همه كسانى كه دعوت شدند به اين ضيافت، بدانند كه ضيافت خدا در اين نشأه، چشم‏پوشى از شهوات است و ترك آن چيزى كه قلب انسان، يعنى روح طبيعى انسان به (آن) مايل است، آنها را بايد ترك كند.(9)

 اين ضيافت همه‏اش ترك است؛ ترك شهوات از قبيل خوردنى‏ها، نوشيدنى‏ها و جهات ديگرى كه شهوات انسان اقتضا مى‏كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اين‏كه شما بايد وارد بشويد در اين ميهمان‏خانه و اين ضيافت هم جز ترك، چيزى نيست؛ ترك هوى‏ها، ترك خودى‏ها، ترك منى‏ها، منيت‏ها، اين‏ها همه در اين ميهمان‏خانه است.(10)

   حقيقت صوم‏

 جمله «الهى هب لى كمال الانقطاع إليك» شايد بيانگر اين معنا باشد كه مردان آگاه الهى بايد پيش از فرارسيدن ماه مبارك رمضان خود را براى صومى كه در حقيقت، انقطاع و اجتناب از لذات دنيا است – و اين اجتناب به‏طور كامل همان انقطاع إلى اللّه مى‏باشد – آماده و مهيا كنند. كمال انقطاع به اين سادگى حاصل نمى‏شود. احتياج فوق‏العاده به تمرين، زحمت، رياضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ما سوى اللّه منقطع گردد و به غير خداوند توجهى نداشته باشد. تمام صفات وارسته انسانى در انقطاع كامل إلى اللّه نهفته است و اگر كسى بدان دست يافت، به سعادت بزرگى نايل شده است، ليكن با كوچكترين توجه به دنيا محال است انقطاع إلى اللّه تحقق يابد و كسى كه بخواهد روزه ماه مبارك رمضان را با آن آدابى كه از او خواسته‏اند، انجام دهد، لازم است انقطاع كامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانى را به جا آورد و به مقام ميزبان تا آنجا كه ممكن است، عارف گردد.(11)

   روزه عامه حيوانى‏

 اگر با پايان‏يافتن ماه مبارك رمضان، در اعمال و كردار شما هيچ‏گونه تغييرى پديد نيامد و راه و روش شما با قبل از ماه صيام فرقى نكرد، معلوم مى‏شود روزه‏اى كه از شما خواسته‏اند، محقق نشده است، آنچه انجام داده‏ايد، روزه عامه حيوانى بوده است. در اين ماه شريف كه به مهمانسراى الهى دعوت شده‏ايد، اگر به حق تعالى معرفت پيدا نكرديد يا معرفت شما زيادتر نشد، بدانيد در ضيافة اللّه درست وارد نشديد و حق ضيافت را به جا نياورديد. نبايد فراموش كنيد كه در ماه مبارك كه «شهر اللّه» مى‏باشد و درهاى رحمت الهى به روى بندگان باز است و شياطين و اهريمنان – به حسب روايت – در غل و زنجير به سر مى‏برند، اگر شما نتوانيد خود را اصلاح و مهذب نماييد، نفس اماره را تحت مراقبت و كنترل خود درآوريد، هواهاى نفسانيه را زير پا گذاشته، علاقه و ارتباط خويش را با دنيا و ماديت قطع كنيد، بعد از پايان‏يافتن شهر صيام مشكل است بتوانيد اين مسائل را به مرحله عمل درآوريد. بنابراين، از فرصت استفاده كنيد و پيش از آن‏كه اين فيض عظمى سپرى گردد، در مقام اصلاح، تزكيه و تصفيه امور خود برآييد، خود را براى انجام وظايف ماه صيام آماده و مهيا سازيد.(12)

   ترك معاصى، از آداب اوليه روزه‏

 «قد دعيتم فيه إلى ضيافة اللّه»، خود را براى مهمانى باشكوه حضرت حق آماده سازيد. لااقل به آداب صورى و ظاهرى روزه پايبند باشيد. آداب حقيقى، باب ديگرى است كه به زحمت و مراقبت دايم نياز دارد. معناى روزه فقط خوددارى و امساك از خوردن و آشاميدن نمى‏باشد. از معاصى هم بايد خوددارى كرد. اين از آداب اوليه روزه مى‏باشد كه براى مبتديها است. آداب روزه براى مردان الهى كه مى‏خواهند به معدن عظمت برسند، غير از اين مى‏باشد. شما اقلا به آداب اوليه روزه عمل نماييد و همان‏طور كه شكم را از خوردن و آشاميدن نگه مى‏داريد، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز داريد. از هم‏اكنون بنا بگذاريد كه زبان را از غيبت، تهمت، بدگويى و دروغ نگه داشته، كينه، حسد و ديگر صفات زشت شيطانى را از دل بيرون كنيد. اگر توانستيد، انقطاع إلى اللّه حاصل نماييد، اعمال خود را خالص و بى‏ريا انجام دهيد. از شياطين انس و جن منقطع شويد، ليكن به حسب ظاهر از رسيدن و دست‏يافتن به چنين سعادت ارزنده‏اى مأيوس مى‏باشيم، اقلا سعى كنيد روزه شما مشفوع به محرمات نباشد. در غير اين صورت اگر روزه شما صحيح شرعى باشد، مقبول الهى نبوده، بالا نمى‏رود. بالارفتن عمل و مقبوليت آن، با صحت شرعى خيلى تفاوت دارد. باز تكرار مى‏كنم تصميم بگيريد در اين سى روز ماه مبارك رمضان، مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود باشيد و دائما متوجه باشيد اين عملى كه مى‏خواهيد انجام دهيد، اين سخنى كه مى‏خواهيد بر زبان آوريد، اين مطلبى كه داريد استماع مى‏كنيد، از نظر شرع چه حكمى دارد؟ اين آداب اولى و ظاهرى صوم است، اقلا به اين آداب ظاهرى صوم پايبند باشيد.(13)

   ساعت كوك‏شده شيطان نباشيد

 طورى نباشد كه پيش از فرارسيدن شهر رمضان، همانند ساعت به دست شيطان كوك شده (و) در اين يك ماه كه شياطين در زنجيرند، شما به طور خودكار به معاصى و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول گرديد! گاهى انسان عاصى و گناهكار بر اثر دورى از حق و كثرت معصيت، آنچنان در تاريكى و نادانى فرو مى‏رود كه ديگر نيازى به وسوسه شيطان ندارد، خود به رنگ شيطان در مى‏آيد.

 صبغة اللّه مقابل صبغه شيطان است. كسى كه دنبال هواى نفس رفت و از شيطان متابعت كرد، به‏تدريج به صبغه او در مى‏آيد. شما تصميم بگيريد لااقل در اين يك ماه از خود مراقبت به عمل آوريد؛ از گفتار و كردارى كه خداوند تبارك و تعالى راضى نيست، اجتناب ورزيد.(14)

1) صحيفه امام، ج 13، ص 31

2) صحيفه امام، ج 13، ص 33

3) جهاد اكبر، ص 36

4) صحيفه امام، ج 20، ص 253

5) صحيفه امام، ج 17، ص 492

6) صحيفه امام، ج 13، ص 30

7) چهل حديث، صص 441 – 443

8) صحيفه امام، ج 13، صص 30 – 31

9) صحيفه امام، ج 20، ص 266

10) صحيفه امام، ج 21، ص 45

11) جهاد اكبر، صص 37 – 38

12) جهاد اكبر، صص 39 – 40

13) جهاد اكبر، صص 38 – 41

14) جهاد اكبر، ص 40

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آدرس :مهدیشهر ، میدان شهدا ، نبش خیابان اندیشه ، دفتر امام جمعه                   تلفن : ۳۳۶۲۲۰۵۲                  نمابر : ۳۳۶۲۴۰۵۲

پست الکترونيکي : info@mahdishahr-adineh.ir                  سامانه پيام کوتاه : 30009900092052


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه مهدیشهر بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.