بسم الله الرحمن الرحیم -- اللّـهُـمَّ کُـنْ لِـوَلِـیِّـکَ الْـحُـجَّـةِ بْـنِ الْـحَـسَـنِ صَـلَواتُـکَ عَـلَـیْـهِ وَ عَـلى آبائِهِ فی هـذِهِ السّـاعَـةِ وَ فی کُـلِّ سـاعَـةٍ وَ لِـیّـاً وَ حـافِـظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِـراً وَ دَلیلاً وَ عَـیْـناً حَـتّى تُـسْـکِـنَـهُ أَرْضَـک َطَـوْعـاً وَ تُـمَـتِّـعَـهُ فیها طَویلاً

بمناسبت 5 مرداد روز نماز جمعه /نمازجمعه كه نمايشى از قدرت سياسى اجتماعى اسلام و پشتوانه نظام است، بايد هرچه باشكوهتر و پرمحتواتر اقامه شود

به ‏مناسبت روز نمازجمعه؛ اقامه اولين نمازجمعه در تهران به امامت مرحوم آيت‏ الله سيدمحمود طالقانى(ره)

   نمازجمعه؛ از عنايات حق‏ تعالى و بركات انقلاب‏

 يكى از بركات اين نهضت و انقلاب، اقامه نمازجمعه است.(9) از نمازجمعه و جماعت كه بيانگر سياسى نماز است، هرگز غفلت (نكنيد) كه اين نماز جمعه از بزرگترين عنايات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ايران است.(10)

 

  نمازجمعه؛ نمايشى از قدرت سياسى اجتماعى اسلام‏

 نمازجمعه كه نمايشى از قدرت سياسى اجتماعى اسلام است، بايد هرچه شكوهمندتر و پرمحتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نكنند كه نمازجمعه يك نماز عادى است، نمازجمعه – باشكوهمندى‏اى كه دارد – براى نهضت ما يك پشتوانه محكم و در پيشبرد انقلاب اسلامى ما، عامل مؤثر و بزرگى است.(11)

 

  نمازجمعه؛ نماز اجتماعى سياسى‏

 نمازجمعه يك نماز سياسى، يك نماز اجتماعى سياسى است.(12) نماز جمعه يك عبادت سر تا پا سياسى است.(13) خطبه نمازجمعه، هميشه خطبه سياسى بوده است.(14)

 

  جايگاه حساس ائمه جمعه‏

 ائمه جمعه گمان نكنند كه در يك جاى محدود صحبت مى‏كنند.(15) ائمه جمعه در سراسر ايران، بالاترين اجتماع را دارند و بايد از اين اجتماعات استفاده كنند و جهات شرعى و سياسى را به مردم تذكر دهند.(16)

 بايدهاى خطبه‏ها: حمايت از نظام و حفظ وحدت و آرامش‏

 

 ائمه جمعه، در خطبه‏ها و منابر كوشش نمايند كه آرامش در كشور برقرار باشد و از هر سخنى كه موجب نگرانى مردم و تفرقه شود، خوددارى نمايند و مردم را در پشتيبانى از ارگان‏هاى جمهورى اسلامى و نهادهاى انقلابى، تشويق نمايند.(17) ائمه جمعه بايد توجه داشته باشند كه براى ملت، پدر هستند. بايد براى مردم سِمَت پدرى داشته باشند و رفتارشان بايد رفتار پدرانه باشد.(18)

 

  بيان مقدرات كشور و مسائل روز

 جمعه و جماعات، مناسب‏ترين ميدان تشكل و بيان مصالح مسلمين مى‏باشد.(19) آن كسى كه هفته‏اى يك دفعه در منبر مى‏رود و نماز جمعه مى‏خواند و منبر مى‏رود و خطبه مى‏خواند، بايد مسائل سياسى مسلمين را در آنجا طرح بكند و بگويد و مردم را هدايت كند.(20)

 در خطبه نمازجمعه بايد مقدرات مملكت بيان شود، مسائل سياسى كه در مملكت بايد جريان پيدا كند، مسائل اجتماعى كه در مملكت بايد جريان پيدا كند، گرفتارى‏هاى مسلمان‏ها، اختلافات مسلمان‏ها در آن بايد طرح و رفع شود.(21)

 مطالب روز را براى مردم بگوييد. آنچه در طول يك هفته در كشور اتفاق مى‏افتد، آن‏ها را براى مردم بگوييد. مردم را در صحنه حاضر نگه داريد كه آنچه انقلاب و ايران را حفظ كرده، حضور مردم در صحنه است.(22)

 

  دعوت به تقوا

 ائمه جمعه كوشش كنند مردم را به تقوا دعوت كنند، مردم را متقى كنند، مردم را از دنيا و از آمال دنيايى پرهيز بدهند. اگر اين معنا را موفق بشوند، برخلاف آن‏هايى كه بر مصالح اسلام سلطه دارند، تجهيز خواهند شد.(23)

 بايد مردم را آشنا كرد با آن چيزى كه انبيا (عليهم السلام) براى آن آمدند؛ براى تقوا و آدم‏سازى آمدند. حالا كه اين ائمه جمعه، شغل انبيا را – كه نماز جمعه و نماز بوده است – متكفل شدند، همت كنند به اين‏كه مردم را (به) تقوا آموزش بدهند، دعوت به تقوا بكنند. ذكر تقوا و تاريخ تقوا گفتن، اين در خطبه جمعه كافى نيست، بايد مردم را به تقوا دعوت كنند، مردم را به تقوا وادار كنند.(24)

 

  دعوت به اخلاق اسلامى‏

 خطبا بايد در خطبه‏هاى خود مردم را بيدار كنند و به صلاح دعوت كنند.(25) مسائل اخلاقى را به مردم بگويند و آن‏ها را به داشتن اخلاق اسلامى ترغيب كنند.(26)

 

  حاضرنگه‏داشتن مردم در صحنه‏

 ملت بايد هرچه بيشتر به اين جماعات حاضر شود و جمعه را بزرگ بشمارد،(27) بايد از اين اجتماعات استفاده‏هاى زيادى بكند.(28) آقايان بايد با سفارش به مردم و نسل‏هاى آينده، به اين مسأله اهميت دهند كه نمازجمعه در رأس همه امور است و مردم را مجتمع كنند كه در اين امر خللى وارد نشود.(29) مردم را در صحنه حاضر نگه داريد كه آنچه انقلاب و ايران را حفظ كرده، حضور مردم در صحنه است.(30)

 

  پربار بودن خطبه‏ها

 ائمه جمعه بايد توجه داشته باشند كه يكى از مؤثرترين قشرهاى جامعه به حساب مى‏آيند و بايد توجه داشته باشند كه مردم گوششان به آن‏هاست و سعى مى‏كنند ببينند كه امام جمعه چه مى‏گويد. از اين‏رو بايد سعى شود خطبه‏ها پرمحتوا باشد.(31)

 

  يادى از ابوذر زمان‏

 آقاى طالقانى يك عمر در جهاد و روشنگرى و ارشاد گذراند. او يك شخصيتى بود كه از حبسى به حبس و از رنجى به رنج ديگر در رفت‏وآمد بود و هيچ‏گاه در جهاد بزرگ خود سستى و سردى نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پر ارج خودم را يكى پس از ديگرى از دست بدهم. او براى اسلام به‏منزله حضرت ابوذر بود، زبان گوياى او چون شمشير مالك اشتر بود؛ بُرنده بود و كوبنده. مرگ او زودرس بود و عمر او با بركت.(32)

 قابل ذکر است اولین نماز جمعه استان سمنان در شهر مهدیشهر در تاریخ 27 آبان ماه 58 بامامت آیت الله حاج سید محمد شاهچراغی نماینده فعلی مقام معظم رهبری و امام جمعه محترم سمنان اقامه شده است

 9) صحيفه نور، ج 17، ص 53

10) صحيفه نور، ج 21، ص 173

11) صحيفه نور، ج 9، ص 97

12) صحيفه نور، ج 9، ص 204

13) صحيفه نور، ج 18، ص 276

14) صحيفه نور، ج 7، ص 141

15) صحيفه نور، ج 19، ص 13

16) صحيفه نور، ج 17، ص 263

17) صحيفه نور، ج 19، ص 157

18) صحيفه نور، ج 19، ص 157

19) صحيفه نور، ج 20، ص 127

20) صحيفه نور، ج 3، ص 124

21) صحيفه نور، ج 3، ص 121

22) صحيفه نور، ج 17، صص 262 – 263

23) صحيفه نور، ج 17، صص 142 – 143

24) صحيفه نور، ج 17، ص 130

25) صحيفه نور، ج 13، ص 222

26) صحيفه نور، ج 17، ص 262

27) صحيفه نور، ج 13، ص 222

28) صحيفه نور، ج 3، صص 120 – 121

29) صحيفه نور، ج 18، ص 151

30) صحيفه نور، ج 17، صص 262 و 263

31) صحيفه نور، ج 17، ص 183

32) صحيفه نور، ج 9، ص 81

 

 

 

 

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)