1111


تاریخ : 11 اکتبر 2014
کد خبر: 5054


امام جمعه شهرستان مهدیشهر : پرچمهای شیطان را از این شهر جمع کنید

 

حجه الاسلام والمسلمین محمد بارانی امام جمعه مهدیشهر در خطبه نمازجمعه این هفته مهدیشهر با انتقاد به برگزاری کنسرت در شهر ونصب بنرهای این مراسمات خواستار جمع کردن این بنرها شد وبیان داشت :این پرچم های شیطان را از فضای شهر جمع کنید
به گزارش خبرنگار نیزوا،وی بیان داشت که نباید فضای شهر را فضای این برنامه قرار داد و نباید این علامت های شیطانی را علم کرد
بارانی گفت :انشا الله مسولین به خودت بیاینداین کارها،کارهای ضد فرهنگی است.
امام جمعه مهدیشهر بیان داشت :در شورای فرهنگ عمومی مطرح کردیم ودر انجا نصحیت کردیم وگفتیم این کارها در شهر انجام ندهید شهر ،شهر ذکر بگذاریداین شهررا شهری نمونه برای امام زمان (عج) کنید
خطیب این هفته نماز جمعه مهدیشهر ادامه داد:ولی این نصیحت ها را چقدر زود عده ای خراب میکنند ولی باز من نصیحت میکنم که هرچه سریع جمع کننداین پرچم های شیطان را وفضای شهر را فضای رافت قرار دهید وهمه عزیزان را توصیه به تقوای الهی دارم

  1. یوسفیان گفت:

    جناب آقا یا سرکار خانم که به صورت غیرحرفه ای نام خود را برای یوسفیان گذاشته اید؛سلام
    ۱- جنابعالی تنها از نظرات بزرگانی بهره برده اید که در مورد موسیقی دیدگاهشان را می پسندید. مراجع بزرگوار دیگری نیز هستند که دیدگاه متفاوتی دارند.
    ۲- برخی از آنچه آورده اید نافی آنچه بنده ذکر کرده ام نیست. مثلا این نظر آیت الله مکارم:آلاتی که بیشتر از آن برای موسیقی های حرام استفاده می شود خرید و فروش آن حرام است.
    ۳-نظرات مراجع محترم در مورد موسیقی متفاوت است اما آنچه مبنای تصمیم گیری دستگاه های اجرایی و فرهنگی کشور است، نظرات حضرت امام و مقام معظم رهبری است.

  2. برای یوسفیان گفت:

    * آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی

    سؤال: حکم وسائل طرب از قبیل تار،‌ سه تار، سنتور، عود، تنبور، ‌قانون، قیچک، کمانچه، نی، تنبک، دف، پیانو، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت و سازهای کوبه‌ای را بیان فرمایید؟

    پاسخ: استفاده و خرید و فروش و ساختن و تعلیم و تعلم آنها حرام و خانه ها و مؤسساتی که برای اجراء این برنامه‌ها تأسیس می‌شود همه خانه فساد است و پولی که از این راه کسب می‌شود و اشتغال در این مراکز همه حرام است و هیئت‌های آنها باید شکسته شود و هر کس که آن را بشکند ضامن نیست.

    ۲:سایت مرجع تقلید: بنظر اینجانب تمام آهنگ‌هایی که از آلات طرب می‌باشد حرام است و هیچ نوعی جایز نیست.والله العالم
    ………………………………..
    آیت الله مکارم شیرازی:
    س-آیا خرید و فروش آلات موسیقی مخصوصا ارگ حرام است؟
    اگر در صورتی حلال می باشد آن را برای من بفرمائید.
    ج-آلاتی که بیشتر از آن برای موسیقی های حرام استفاده می شود خرید و فروش آن حرام است.

    س-دایره زدن در مجالس عروسى و غیر عروسى چه حکمى دارد؟
    ج-حکم دایره زدن حکم سایر آلات موسیقى است و فرقى میان مجالس عروسى و غیر آن نمى باشد (بنابر احتیاط واجب).

  3. برای یوسفیان گفت:

    فتوای برخی ازایات ومراجع عظام تقلیددرموردموسیقی:

    آیت الله بهجت:
    ۱۷۷۳٫ نى زدن اگر موجب فساد نباشد، چه حکمى دارد؟

    ج. نى از آلات مخصوص موسیقى است و اشکال دارد.

    ۱۷۸۲٫ آیا دایره زدن حلال است؟

    ج. دایره نیز از آلات و وسایل طرب مى‏باشد و استعمال آن حرام است.

    ۱۷۸۳٫ حکم وسایل طرب و استفاده و خرید و فروش و ساختن و تعلیم و تعلم آن‏ها از قبیل تار، سه تار، سنتور، تنبور، قانون، قیچک، کمانچه، نى، تنبک، دف، پیانو، ویولون، ویلا، کلارینت، فلوت، هورن، ترومپت، و سازهاى کوبه‏اى، چه صورتى دارد و خانه‏ها و مؤسسات و اشتغال و درآمد از این راه چه حکمى دارد؟ شکستن آن‏ها ضمان‏آور است یا خیر؟

    ج. چون وسایل ذکر شده، ابزار و آلات ویژه لهو مى‏باشند اشتغال و درآمد آن‏ها و کلّ امور مذکور حرام است و از بین بردن صورت و شکل ظاهرى آن‏ها واجب است و در این خصوص ضمانى ندارد.

    ۱۷۸۴٫ آیا از لحاظ شرعى نواختن موسیقى و آموزش و فراگیرى آن، شغل و درآمد آن حلال محسوب مى‏شود؟

    ج. اشتغال و کسب درآمد از چنین حرفه‏هایى حرام است.

    ۱۷۸۷٫ خرید و فروش اسباب مشترکه موسیقى، چه حکمى دارد؟

    ج. خرید و فروش آلات لهو، مثل تار و حتى سازهاى کوچک حرام است؛ مگر این که منفعت مشروع و حلالى از آن برده شود و معامله براى آن منفعت حلال واقع شود که بنابر اظهر در این صورت معامله صحیح است.
    ………………………………………..
    آیت الله وحید خراسانی:

    سوال ۲۶۱ : رفتن به کلاس آموزش آلات موسیقی مثل سنتور و یادگیری آن چه حکمی دارد؟
    استفاده از آلات موسیقی مثل سنتور و خرید و فروش آن و یاد گیری آن جایز نیست .
    سوال ۲۶۲ : حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.
    خرید و فروش آن حرام و باطل است، و همچنین نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان کبیره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسیقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد.

  4. یوسفیان گفت:

    دوستان عزیز
    زمانی دیدگاه های شماارزش جدی می یابد که برای خودتان ارزش جدی قائل شوید.سخنتان اگر درست است با افتخار نام مبارک خودتان را هم مرقوم فرمایید.فامیل، مجید، افسوس…
    این روحیه محافظه کاری و بدون شناسنامه سخن گفتن از آسیب های جدی جامعه ماست.البته بنده ۴ سال است با این اسامی های عجیب و غریب در وبلاگم سر و کار دارم و عطش شناسایی افراد را ندارم اما تعجب من همچنان پابرجاست، چون اگر قرار باشد به دلیل برخی اظهارنظرها، لازم باشد تا کسی نامش را مخفی کند،آن فرد باید بنده باشم نه شما.به عنوان مثال در همین بحث، بنده متهم و شما در جایگاه آمر به معروف قرار گرفته اید، چرا باید شما مخفی کاری کنید و بنده اسمم را بیاورم.
    شهامت اظهارنظر صریح و شفاف را در خود بیفزاییم تا شهامت حضور در جامعه و اصلاح نابسامانی ها را بیابیم.

  5. یوسفیان گفت:

    برادر یا خواهر افسوس
    سلام
    ۱٫ قطعاوضعیت نادرست حجاب، جای دفاع ندارد و بنده از آن دفاع نمی کنم بلکه وظیفه خود می دانم تا در حد توان به اصلاح آن بپردازم. البته به قول رهبری«او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»
    ۲٫ فکر می کنید گناه آن بدحجاب بیشتر و سنگین تر است یا گناه شما که بدون علم و اطلاع، ۷۰-۸۰ نفری که در آن برنامه بوده اند (و شما از عکس های آن استفاده نموده اید) را هزاران نفر دانسته اید؟ یکی از آسیب های دینداری ما جابجا شدن وزن گناهان است.
    ۳٫ اگر وجود چند بدحجاب در یک برنامه ای که هیچ داعیه ای ندارد و همگان می دانند که برنامه، برنامه موسیقی است اینگونه شما را به خشم آورده-که البته بنده به این حساسیت شمااحترام می گذارم-پس نظرتان در برنامه های مذهبی مثل عزاداری های دهه محرم چیست که حجم بی شماری از اینگونه افراد در آن حضور دارند؟
    ۴٫ فکر می کنید که راه حل،تعطیلی این برنامه هاست؟ نظر و پیشنهادتان را بیان فرمایید.

  6. افسوس گفت:

    اقای یوسفیان
    این مراسمی که برگزار شد کنسرت موسیقی هستش یا شو اسلامی!!!
    http://www.sangesarnews.com/8530
    نیاکان ما سر ازگور بردارند چه قضاوت خواهند کرد؟
    دختران و نوامیس مردم با اون وضعیت کذایی جلوی چشم هزاران نفر در حال تمبک وسنتور زدن !!!
    ان وقت شما ان را توجیه میکنید!
    ایا شهدا چنین چیزی میخواستند؟حقیقتا وصیت نامه شهدا را در موردحجاب بانوان و.. نخوانده اید؟
    واقعا که جای تاسف داره.از شمابیش از اینها انتظار داشتیم.

  7. جمعي از دوستان گفت:

    امام جمعه محترم شهرستان مهدی شهر جناب اقای بارانی:
    از مواضع اخیر جنابعالی در نماز جمعه کمال تشکر وقدردانی راداشته وضمن حمایت همه جانبه از صحبت های شما توفیقات روز افزون را از خداوند متعال برای جنابعالی خواستاریم .

  8. محمد گفت:

    جناب اقای یوسفیان
    حرف های زیادی برای پاسخ به شمادراین حوزه دارمولی
    برای روشن شدن تکلیف روایتی رااز ابوبصیر شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام نقل میکنم فقط کافیست با وجدانی بیدار خودتان را به جای ان مردقرار دهید تا پاسخ خود را در حوزه” فقه واخلاق” از لسان مبارک امام جعفر صادق دریافت نمائید.
    ……………………………
    ابوبصیر از اصحاب امام صادق(ع) نقل کرده است که من خدمت امام صادق(ع) بودم. مردی آمد و گفت: یابن رسول‌الله! در همسایگی من کسانی هستند که مطرب و آوازه‌خوان می‌آورند، من گاهی که به دستشویی‌ای که پشت دیوار همسایه قرار گرفته، می‌روم. صدای آوازه‌خوان را می‌شنوم و بیش از مقدار لازم آنجا توقف می‌کنم و از شنیدن آن صدا لذت می‌برم، آیا این کار من ناپسند است؟
    امام صادق(ع) فرمود: این کار را مکن. مرد گفت: آقا من که نه خودم به مجلس آنها می‌روم و نه آنها را به خانه خود می‌آورم، تنها صدای آنها را در دستشویی خانه‌ام می‌شنوم، امام فرمود: آیا این آیه از قرآن را نخوانده‌ای: «ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا» (اسراء- ۳۶) همانا گوش و چشم و دل همگی (در برابر خدا) مسئولند. یابن رسول‌الله! این آیه را تا به حال نشنیده بودم، اینک در محضر شما از این گناه استغفار می‌کنم و تصمیم می‌گیرم که دیگر این گناه را مرتکب نشوم. امام فرمود:{{{ برو غسل توبه کن و چند رکعت نماز بخوان بعداز نماز استغفارکن و از خدا بخواه که تو را بیامرزد و اگر با آن حال می‌مردی چه گرفتاری‌ها که داشتی!}}}

    • یوسفیان گفت:

      محمد عزیز
      سلام
      ۱٫آن خواننده زن بوده است یا مرد؟
      ۲٫ مجلسی که در آن موسیقی نواخته می شده،لهوی بوده است یا غیرلهوی؟
      ۳٫ محتوای اشعار چگونه بوده است؟متناسب با مجالس اهل فسق و لهو یا خیر؟
      ۴٫ آن مجلس، مجلس رقص به همراه موسیقی بوده است یا خیر؟
      ۵٫٫٫٫
      نمی توان با یک روایت و بسنده کردن به ظاهر آن، حکم فقهی صادر کرد.فهم روایت و استنباط از آن نیازمند به کارشناس دینی است.
      برادر و سرور من؛ نمی خواهم حلالی را حرام یا حرامی را حلال سازم،تاکید بنده بر این است تا مرزها را که مرزداران اسلام مشخص ساخته اند بشناسیم و نه از آنان پیش بیفتیم و نه چند گام عقب.
      اگر با یک روایت بتوان حکم فقهی صادر کرد و حتی موضوع آن را نیز به راحتی تطبیق نمود.نیازی به حوزه علمیه و مجاهدت علمی بزرگان و مراجع نبود.

  9. محمد گفت:

    جناب اقای یوسفیان برادر محترم:
    برگزاری کنسرت های موسیقی ان هم در مکان های عمومی که دران دختران جوان با اون وضعیت حجابشون برای مردم دف سنتور وگیتار بزنند ومردان اجنبی کنارشون خوانندگی…….
    به نظر شما اشکالی نداره؟؟!!!!ایا برگزاری چنین مجالسی مساوی با فسادنیست
    کدام مرجع تقلید-کدام شرع اجازه چنین کاری را داده!!!؟
    لطفا بیان کنید تا ما هم بدانیم.

    • یوسفیان گفت:

      جناب آقای محمد
      سلام
      بهتر است بنده و شما حکم شرعی موضوع را عینا با ذکر ماخذ ذکر کنیم تا تکلیف روشن شود.چون با شرایطی که شما ذکر کرده بودید استفتائی از مراجع بزرگوار ندیدم برداشتم این است که برگزاری کنسرت با شرایطی که شما ذکر کرده اید به خودی خود مشمول حرمت نمی شود مگر اینکه فسادی بر آن مترتب یا زمینه فسادی را فراهم سازد.
      البته چون شما مدعی هستید آوردن دلیل هم با شماست، از جمله این ادعا که چنین مجالسی مساوی با فساد است.

  10. فاميل گفت:

    جناب آقاي مدير اداره كه خودت رو بنام حميد جا زدي جهت اطلاع شما
    به فتواي تمامي مراجع عظام تقليد و مقام معظم رهبري موسيقي غنايي حرام است
    حالا اين موسيقي پاپ باشه يا غير پاپ فرقي نميكنه و پخش شدن از راديو و تلويزيون ملاك براي شرعي بودن نميباشد. بيزحمت مراجعه كن به استفتائات مقام معظم رهبري
    و يك نصيحت اينكه به جاي اينكه وقتت رو و هزينه بيت المال رو صرف حمايت از چيزهاي كم اهميت كني
    خيلي مسائل واجبتر هست كه به اونها بپردازي
    بيزحمت سليقه اي عمل نكن هر چي كه جنابعالي خوشت اومد دليل بر خير و صلاح يك شهر نيست

    • یوسفیان گفت:

      جناب فامیل
      سلام
      ماجرای حمید را خودم در وبلاگم نوشتم.میتوانید به وبلاگ برای مهدی شهر مراجعه کنید.
      از جنابعالی که سعی دارید با نظر مراجع محترم پاسخ بنده را بدهید بعید است که به نکات زیر توجه ننمایید:
      1. بله موسیقی غنایی حرام است و کسی منکر آن نیست.اما از کجا معلوم آنچه در کنسرت موسیقی مهدی شهر اتفاق افتاده است مشمول این حکم بشود یا خیر.برای روشن تر شدن بحث توجه به این مثال مناسب است و آن اینکه بنده و شما هر دو به نجس بودن و حرام بودن شراب معتقدیم اما ازکجا معلوم مایعی که در فلان ظرف وجود دارد شراب باشد؟
      بله تذکر شما در صورتی منطقی است که بنده منکر حرمت موسیقی غنایی بشوم.
      2. بنده لزومی نمی دیدم که بنا بر نظر شما وقتم را برای موضوعات بی اهمیت تلف نمایم اما وقتی این موضوعات،موضوع اول یک شهر می شود بنده چه باید بکنم؟
      3. بنده در اعطای مجوز به کنسرت موسیقی بنا بر شرع و قانون عمل کردم. نگاه شما بیشتر به سلیقه گرایش دارد.چه بسیار مجوزهایی که بنده صادر نمودم اما چون با سلیقه شخصی من هماهنگ نبوده در آن برنامه شرکت هم نکردم.
      4.فرمایش شما درست است مسایل مهم تری وجود دارد که باید برای آن فکر کرد از جمله اینکه یادبگیریم یکدیگر را درست نقد کنیم.

  11. مجید گفت:

    ما هم حمایت میکنیم. نمیدانیم اداره فرهنگ و ارشاد است یا اداره ضدفرهنگ و افساد!!!!
    ظاهرا شهدا را خوب فراموش کرده ایم و بیشتر برای جلب رضایت دیگران و نگهداشتن میز ریاست هرکاری را صورت میدهند.

    • حمید گفت:

      آقا مجید عزیز به سوالات زیر پاسخ بدهند:
      1. با چه توجیهی برگزاری کنسرت موسیقی را مساوی با فساد می دانید؟شهدا چنین اظهارنظرهایی را به شما آموخته اند؟
      2. با چه منطق شرعی یک نهاد را به افساد متهم می کنید؟شهدا چنین گفته اند؟
      3. پیام شهدا چیست که برخی آن را فراموش کرده اند؟برگزار نشدن کنسرت موسیقی از توصیه های شهداست؟مدرک ارایه دهید.
      4. تهمت به دیگران با این عنوان که برای نگهداشتن میز ریاست هر کاری انجام می دهند نیز در روش اخلاقی شهداست؟
      5. شهدا قطعا با اینگونه نظرات جنابعالی که نه اخلاق و نه شرع و نه قانون در آن لحاظ نشده مخالفند.
      لطفا دیدگاه شهدا در مورد موسیقی را برای مسولان کشور به ویژه رهبر ارسال نمایید تا ضمن تجدید نظر در دیدگاه هایشان،موسیقی را از کشور حذف نمایند و خیال شما را راحت نمایند.


دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آدرس :مهدیشهر ، میدان شهدا ، نبش خیابان اندیشه ، دفتر امام جمعه                   تلفن : ۳۳۶۲۲۰۵۲                  نمابر : ۳۳۶۲۴۰۵۲

پست الکترونيکي : info@mahdishahr-adineh.ir                  سامانه پيام کوتاه : 30009900092052


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه مهدیشهر بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.