1111


تاریخ : 30 سپتامبر 2018
کد خبر: 8763


اهدای کتاب «باریک الله شیخ حسن» به ولی امر در شب خاطره انگیز

 

حسن‌ یوسفیان در گفت‌وگو با «حوزه»:
اهدای کتاب «باریک الله شیخ حسن» به ولی امر در شب خاطره انگیز/ واکنش رهبری برایم جذاب بود
حوزه/ نویسنده کتاب «باریک الله شیخ حسن» گفت: نکته جالب برای من این بود که تا گفتم «من طلبه‌ام» آقا فوراً به علت این نام‌گذاری پی برد و قبل از اینکه چیزی به جمله قبلی اضافه کنم، فرمودند: «یعنی یک نفر در جبهه به شما گفت: باریک الله شیخ حسن؟» و این برای بنده جذاب بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، مراسم شب خاطره که به مناسبت هفتهٔ دفاع مقدس، چهارشنبه چهارم مهرماه با حضور جمعی از رزمندگان و هنرمندان دوران دفاع مقدس در محضر امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیهٔ امام خمینی(ره) برگزار شد، با اهدای کتاب و تألیف‌های نویسندگان حوزه دفاع مقدس همراه بود.

کتاب «باریک الله شیخ حسن» با محوریت خاطرات دفاع مقدس به قلم دکتر حسن‌یوسفیان محقق و پژوهشگر دینی، از جمله کتاب‌های اهدایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

حسن‌یوسفیان در سال 1361 شمسی در مهدی‌شهر تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و پس از دو سال به قم آمد؛ در دوران جنگ تحمیلی، چند سالی تقریباً ترک تحصیل‌کرده بود، امّا پس از پایان یافتن جنگ، پیشرفت تحصیلی رضایت بخشی داشت و در امتحانات سراسری حوزه در سال 1375 شمسی در «پایه دهم» نفر اول شد.

در سال 1373 شمسی در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» پذیرفته شد و دوره کارشناسی را در سال 1376 و دوره کارشناسی ارشد دین‌شناسی(کلام) را در سال 1381 به پایان رساند؛ از سال 1382 تحصیل در مقطع دکتری در رشته کلام را در دانشکده تربیت مدرس دانشگاه قم آغاز کرد و در سال 1388 از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «بررسی نظریه حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن رشد و ابن رشدیان» دفاع کرد، کار تألیف و پژوهش را در سال 1375 با نگارش کتاب «پژوهشی در عصمت معصومان» آغاز کرد و این اثر اول، پس از چاپ در سال 1378 به‌عنوان کتاب سال حوزه و نیز کتاب سال دانشجویی کشور برگزیده شد.

تألیفات دیگر یوسفیان نیز به لطف خداوند با توفیقاتی همراه بوده؛ چنان‌که کتاب «عقل و وحی» به‌عنوان پژوهش برگزیده کنگره دین‌پژوهان کشور در سال 81 و نیز کتاب سال حوزه در سال 84 انتخاب‌شده است و پژوهش «باورهای دینی و چالش‌های نو» نیز در سال 83، اثر برگزیدهٔ کنگرهٔ دین‌پژوهان شده است، هم‌اکنون وی به‌عنوان عضو هیئت‌علمی، به کار تألیف و تدریس در مؤسسه امام خمینی (ره) اشتغال دارد.

حسن‌یوسفیان نویسنده کتاب «باریک الله شیخ حسن» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی کتاب و حال و هوای دیدار رزمندگان و هنرمندان دوران دفاع مقدس با مقام معظم رهبری پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، لطفاً درباره نام و عنوان کتاب جدیدتان که به مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تقدیم کردید، توضیح دهید.

این کتاب مشتمل بر خاطرات این‌جانب از دوران دفاع مقدس است که بر اساس خاطره‌ای مربوط به عملیات والفجر هشت، نام آن را «باریک الله شیخ حسن» گذاشتم.

* واکنش امام خامنه‌ای به این نام چگونه بود؟

به نظر می‌رسید این نام را پسندیده باشند؛ نکته جالب برای من این بود که تا گفتم «من طلبه‌ام» آقا فوراً به علت این نام‌گذاری پی برد و قبل از اینکه چیزی به جمله قبلی اضافه کنم، خودشان فرمودند: «یعنی یک نفر در جبهه به شما گفت: باریک الله شیخ حسن؟» و این برای بنده جذاب بود.

* در گفت‌وگوی شما با مقام معظم رهبری، چه نکات دیگری مطرح شد؟

غیر از من ده‌پانزده نفر دیگر (اعم از نویسنده و راوی) می‌خواستند کتاب خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کنند، بنابراین، فرصت زیادی در اختیار نداشتیم؛ حداکثر یک دقیقه، بعدازاینکه گفتم من نویسنده کتاب‌های اعتقادی هستم، آقا از محل فعالیتم پرسید و نیز اینکه اصالتاً اهل کدام شهر هستم.

* چه طور شد بعد از نوشتن کتاب‌های اعتقادی که بعضی از آن‌ها به زبان‌های دیگر هم ترجمه‌شده، یا کتاب درسی حوزه و دانشگاه است، به خاطره‌نویسی روی آوردید؟

واقعیت آن است که من در همان دوران دفاع مقدس که توفیق حضور در جبهه را داشتم، خاطراتم را می‌نوشتم، اما متأسفانه فرصتی برای بازنویسی فراهم نمی‌شد تا اینکه حدود چهار سال پیش، عزم خود را جزم کردم که هر طور شده این کار را به سرانجام برسانم. حدود دو سال و نیم پیش، کار نگارش تمام شد و آن را برای چاپ به انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) سپردم.

* پس دو سال و نیم در انتظار چاپ کتاب بودید! حتماً برای دیدار با آقا هم روزها یا ماه‌های زیادی منتظر ماندید.

خیر، خوشبختانه این انتظار یک روز بیشتر طول نکشید! دوشنبه هفته گذشته، تلفنی به من خبر دادند که کتاب به چاپ رسیده است.

روز بعد مطلع شدم که قرار است در هفته دفاع مقدس، مراسم شب خاطره با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شود؛ گفتند که احتمال دارد در این مراسم، فرصتی به نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس داده شود تا بتوانند آثار خود را به آقا تقدیم کنند، شکر خدا این فرصت فراهم شد و من هم به این توفیق دست‌یافتم.

* از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه قرار دادید، تشکر می‌کنیم.

سپاسگزارم، موفق باشید.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

آدرس :مهدیشهر ، میدان شهدا ، نبش خیابان اندیشه ، دفتر امام جمعه                   تلفن : ۳۳۶۲۲۰۵۲                  نمابر : ۳۳۶۲۴۰۵۲

پست الکترونيکي : info@mahdishahr-adineh.ir                  سامانه پيام کوتاه : 30009900092052


© کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه مهدیشهر بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.